Δευτέρα, 10 Μαΐου 2010

Τι γίνεται με το ΠΔ;

Αναδημοσιεύουμε από το www.portnet.gr

Ναυτιλιακή Πολιτική : Ένα Π.Δ. «φάντασμα»…

… και στο βάθος σενάρια ανασχηματισμού

Έχουν περάσει περισσότερες από τρεις εβδομάδες, από τότε που έξω απ’ την αίθουσα που συνεδρίαζε το υπουργικό συμβούλιο, οι πολιτικοί συντάκτες που καλύπτουν το κυβερνητικό ρεπορτάζ, ενημερώθηκαν ως «διαρροή» από τον ίδιο τον υπουργό Επικρατείας, κ. Χ. Παμπούκη, ότι οι αρμοδιότητες της ποντοπόρου ναυτιλίας «πάνε μαζί με το Λιμενικό» στο υπ. Προστασίας του Πολίτη και τον Μιχ. Χρυσοχοϊδη. Λίγες μέρες, μάλιστα, αργότερα, βγήκε στο διαδίκτυο και ένα δημοσίευμα που κατέγραφε τις συγκεκριμένες αρμοδιότητες απ’ τις οποίες, υποτίθεται, αποψιλωνόταν η ΥΠΟΙΑΝ κα. Λούκα Κατσέλη. Παράλληλα, άλλες πληροφορίες που έβλεπαν το φως της δημοσιότητας έλεγαν ότι είναι ζήτημα ημερών ή και ωρών (!), η δημοσίευση του περίφημου αυτού Προεδρικού Διατάγματος, στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης.

Την περασμένη Τετάρτη, κατά την διάρκεια της συνέντευξης που παρεχώρησε στους ναυτιλιακούς συντάκτες η κα. Λούκα Κατσέλη, ερωτήθηκε από τον έμπειρο και καλά πληροφορημένο συνάδελφο, Σάββα Αθανασίου, για το σχετικά με το πώς αντιμετωπίζει την μεταφορά των αρμοδιοτήτων της σε άλλα υπουργεία. Η υπουργός με εξαιρετική ψυχραιμία απάντησε ότι έχει ακριβώς τις αρμοδιότητες που είχε από τον περασμένο Οκτώβριο, οπότε συνεστήθη ως υπερυπουργείο το ΥΠΟΙΑΝ, και αναρωτήθηκε, χαμογελώντας, από πού προκύπτει, άραγε, η συγκεκριμένη πληροφορία.

Πέρα από τις πολιτικές ή άλλες διελκυστίνδες που λαμβάνουν χώρα περί το ποιος θα χειρίζεται τελικά τα θέματα της Ναυτιλίας, από μόνη της η μη δημοσίευση ενός τόσο σημαντικού ΦΕΚ, συνιστά ένα πρόβλημα για την εύρυθμη λειτουργία της κυβέρνησης.

Είναι σαφές, είναι γνωστό - και οι άνθρωποι, προς τιμήν τους, δεν το έκρυψαν ποτέ – ότι οι εφοπλιστές δεν ήθελαν καμιά αλλαγή στην δομή του υπουργείου, και σε κάθε περίπτωση ήθελαν ένα δικό τους υπουργείο, δηλαδή, έναν άνθρωπο στην κυβέρνηση με τον οποίο να συνομιλούν και ο οποίος να χειρίζεται τα θέματα της Ναυτιλίας. Μια εύλογη διεκδίκηση, από τους εκπροσώπους του δυναμικότερου ίσως κεφαλαίου στη χώρα. Από την άλλη πλευρά, η κυβέρνηση τον περασμένο Οκτώβριο με την νέα κυβερνητική δομή, προχώρησε σε έναν ανακαταμερισμό αρμοδιοτήτων. Κάποιοι τον χαρακτήρισαν βιαστικό, κάποιοι άτολμο, κάποιοι άλλοι κινούμενο στην σωστή κατεύθυνση.

Η ανακοίνωση περί υπαγωγής της ποντοπόρου ναυτιλίας στο υπουργείο Προστασίας του Πολίτη (πέρα απ’ το σουρεαλιστικό του πράγματος, ένα στρατιωτικού τύπου υπουργείο να χειρίζεται κατ’ εξοχήν αναπτυξιακά θέματα, όπως είναι αυτά της Ναυτιλίας), προκάλεσε όπως είναι γνωστό και έναν κύκλο αντιδράσεων, προερχόμενων κυρίως από την Πανελλήνια Ομοσπονδία Πολιτικών Υπαλλήλων του πρώην ΥΕΝ. Κυρίως όμως καταγράφηκε ως μια κίνηση υπαναχώρησης. Στο βαθμό δε που ισχύουν οι πληροφορίες ότι το θέμα του ποιος χειρίζεται τη Ναυτιλία (και αυτό το θέμα!), χειρίζεται ο ίδιος ο πρωθυπουργός, η μη δημοσίευση του σχετικού Π.Δ. πρέπει να αποδοθεί ακριβώς εκεί : στο γεγονός δηλαδή ότι ο ίδιος ο Γ. Παπανδρέου δεν θα ήθελε σε καμία περίπτωση να προχωρήσει σε μια κίνηση μα την οποία ουσιαστικά θα παραδεχόταν ότι είχε επιλέξει μια λανθασμένη δομή κυβερνητικής λειτουργίας πριν λίγους μήνες.

Όλες οι πληροφορίες συγκλίνουν πλέον στο ότι το συγκεκριμένο Π.Δ. δεν θα δημοσιευθεί. «Το μάζεψαν» όπως έλεγε στο Portnet.gr στέλεχος του ΥΠΟΙΑΝ. Από την άλλη πλευρά, τα προβλήματα λειτουργίας παραμένουν, ενώ παραμένει και το αίτημα των εφοπλιστικών Ενώσεων για επανασύσταση ουσιαστικά του υπουργείου.

Παράγοντες με πολιτική εμπειρία και γνώση του τρόπου με τον οποίο λειτουργεί ο ίδιος ο πρωθυπουργός, διακινδύνευαν την εκτίμηση ότι πλέον αναζητείται μια «μέση οδός». Ούτε να μείνει η κατάσταση ως έχει, αλλά ούτε και να επανιδρυθεί το παλιό ΥΕΝ. Πολύ περισσότερο δε, σχολίαζαν οι ίδιοι παράγοντες, ότι δεν υπάρχει περίπτωση να μεταφερθούν οι αρμοδιότητες στο υπ. ΠΡΟΠΟ – αυτό θα ήταν επιστροφή σε απολύτως ξεπερασμένες εποχές, έλεγαν. Έτσι, ως πιθανότερο σενάριο προβλέπεται, με την πρώτη ευκαιρία ανασχηματισμού (τον οποίο στο πολιτικό ρεπορτάζ βλέπουν να γίνεται σύντομα), να τοποθετηθεί υπουργός αναπληρωτής (ή υφυπουργός, αν και γι’ αυτή την εκδοχή επίσης έχουν εκφραστεί αρνητικά οι εφοπλιστές), υπό τον οποίον να «μαζευτούν» όλες οι αρμοδιότητες της Ναυτιλίας. Στην εκδοχή αυτή, θα έχουμε ουσιαστική επανασύσταση ενός αυτονόμου χαρτοφυλακίου για θέματα Ναυτιλίας, υπό το ευρύτερο υπερυπουργείο, που είναι το ΥΠΟΙΑΝ.

Μια εναλλακτική εκδοχή βλέπει την υπαγωγή στο υπερυπουργείο αυτό του τομέα του τουρισμού, που όπως φάνηκε και πρόσφατα, με τα θέματα της κρουαζιέρας και της άρσης του καμποτάζ, συνδέεται άμεσα με τα θέματα της Ναυτιλίας. Από τα οποία θέματα της Ναυτιλίας, με την σειρά της, λογικά δεν μπορεί να αποκοπεί η ακτοπλοϊα, όσο και αν αυτή υποχρεωτικά διασυνδέεται με το ευρύτερο πλαίσιο των συνδυασμένων μεταφορών, που σήμερα υπάγονται στον Δ. Ρέππα και το υπ. Μεταφορών, Υποδομών και Δικτύων.

Ίσως στο σταυρόλεξο αυτό, που δημιουργήθηκε από την μη καλή επεξεργασία των προβλημάτων που αναμενόταν να προκύψουν απ’ τη νέα κυβερνητική δομή, η πιο εύκολη παράμετρος είναι τελικά εκείνη που έχει να κάνει με το Λιμενικό Σώμα. Οι λιμενικοί κατά τα αστυνομικά τους καθήκοντα, ευλόγως υπάγονται στο παλιό υπ. Δημόσιας Τάξης, πλέον Προστασίας του Πολίτη. Και απλώς στο βαθμό που ως στελέχη διοικητικά συνέβαλαν στην επεξεργασία και στην εφαρμογή της ναυτιλιακής πολιτικής, όσοι από αυτούς θεωρούνται απαραίτητοι, θα διατίθενται στην νέα δομή που θα χειρίζεται τα θέματα Ναυτιλίας, υπό τον αναμενόμενο να οριστεί, μετά από τον ανασχηματισμό, υπουργό αναπληρωτή Ναυτιλίας.