Δήλωση του Θοδωρή Δρίτσα, Βουλευτή Α΄ Πειραιά & Νησιών, υπεύθυνου Ναυτιλίας της Κ.Ο. του ΣΥ.ΡΙΖ.Α., με αφορμή την έκδοση του ΠΔ 50/10 και την υπαγωγή της μεγάλης πλειοψηφίας των αρμοδιοτήτων της ναυτιλίας στο Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ ή ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ;
Για τρίτη φορά σε οκτώ μήνες από την ανάληψη της διακυβέρνησης της χώρας από το ΠΑΣΟΚ, και με το τέταρτο κατά σειρά Προεδρικό Διάταγμα για την αναδιάρθρωση των αρμοδιοτήτων της ναυτιλίας, το σύνολο σχεδόν των αρμοδιοτήτων μεταξύ των οποίων η ποντοπόρος ναυτιλία, η ναυτική εργασία, η ναυτική εκπαίδευση, η περίθαλψη και οι συντάξεις των ναυτικών αποτελούν πλέον αρμοδιότητα του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη. Φορείς όπως ο Οίκος Ναύτου, το ΝΑΤ και οι Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού υπάγονται στις αρμοδιότητες ενός στρατιωτικοποιημένου Υπουργείου, ενώ ταυτόχρονα η επιλογή αυτή στην ουσία «αδειάζει» την Υπουργό. κ. Κατσέλη η οποία βρίσκεται σε ταξίδι στην Κίνα με τον Γενικό Γραμματέα Ναυτιλιακής Πολιτικής προκειμένου να συνάψουν συμφωνίες με τους Κινέζους για θέματα ναυτιλίας, αρμοδιότητα όμως την οποία από τις 16/06/10 με την δημοσίευση του ΠΔ 50/10 δεν την έχουν!
Η με τόσες παλινωδίες και πέρα από κάθε λογική και αναπτυξιακό σχεδιασμό ενέργεια της κυβέρνησης να ανατεθεί στο πρώην Υπουργείο Δημόσιας Τάξης ο οικονομικός παραγωγικός τομέας της ναυτιλίας αποτυπώνει επιλογή υποταγής στις επιθυμίες του εφοπλιστικού κεφαλαίου. Είναι φανερό ότι το νέο σχήμα που επελέγη είναι μη λειτουργικό αφού είναι αδύνατο να διαχωριστούν οι αρμοδιότητες του ποντοπόρου ναυτιλίας και της ακτοπλοΐας. Ταυτόχρονα, ο διαχωρισμός των αρμοδιοτήτων μεταξύ των δύο Υπουργείων είναι ψευδεπίγραφος αφού πολλές αρμοδιότητες της ακτοπλοΐας υπάγονται και αυτές στο Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη, ενώ αυτές των «άγονων γραμμών» στο Υπουργείο Μεταφορών. Επισημαίνεται ακόμη ότι επελέγη από την κυβέρνηση η υπαγωγή της ναυτιλίας σε ένα ιεραρχικό και πειθαρχημένο διοικητικό σχήμα το οποίο δε μπορεί να ικανοποιήσει παραγωγικές ανάγκες της κοινωνίας και της οικονομίας. Σε μια εποχή που τα πλέον αδύναμα στρώματα καλούνται να καταβάλλουν το κόστος της κρίσης, η κυβέρνηση επιλέγει να αναθέσει τις αρμοδιότητες της ναυτιλίας σε ένα πολυδάπανο και αδιαφανή φορέα διοίκησης.
Οι αντιδράσεις των συνδικαλιστικών φορέων των πολιτικών υπαλλήλων είναι απολύτως δικαιολογημένες, αφού το νέο διοικητικό σχήμα δημιουργεί έντονη αβεβαιότητα για το εργασιακό τους μέλλον ενώ περιορίζει τις δυνατότητες εξέλιξης τους, στερώντας από τη δημόσια διοίκηση πολύτιμη γνώση και εμπειρία. Ταυτόχρονα, το νέο Προεδρικό Διάταγμα δεν επιλύει σε καμία περίπτωση τα σημαντικά προβλήματα του ένστολου προσωπικού και επιτείνει τη σύγχυση αναφορικά με το εργασιακό τους καθεστώς. Αντί η κυβέρνηση να προχωρήσει στην άμεση θεσμοθέτηση του Αρχηγείου του Λιμενικού Σώματος καθώς και στην μόνιμη επίλυση σειράς σημαντικών προβλημάτων οικονομικού και θεσμικού περιεχομένου που αντιμετωπίζει το προσωπικό του Λιμενικού Σώματος, συνεχίζει τους πειραματισμούς στο χώρο της ναυτιλίας χωρίς σχέδιο και προοπτική.
Καλούμε την κυβέρνηση να αποσύρει άμεσα το ΠΔ 50/10 και να προχωρήσει σε ένα νέο σχεδιασμό, με την ναυτιλία ενωμένη σε ένα ενιαίο φορέα υπαγόμενο σε οικονομικό – παραγωγικό Υπουργείο, το οποίο:
- θα λειτουργεί προς όφελος της οικονομίας και της κοινωνίας,
- θα διασφαλίζει τη βελτίωση της θέσης των ναυτικών
- θα επιδιώκει τη βελτίωση της θέσης των εργαζομένων στη δημόσια διοίκηση στο χώρο της ναυτιλίας, είτε πρόκειται για πολιτικό προσωπικό είτε για ένστολο.