Δευτέρα 30 Μαρτίου 2009

«Τιτανικός» για το ΝΑΤ εισφοροδιαφυγή και τρικ στις αμοιβές

Αναδημοσιεύσουμε από την "ΗΜΕΡΗΣΙΑ" του Σαββάτου 28/03/2009

Το 2009 το έλλειμμα του ΝΑΤ θα φθάσει στα 1,1 δισ. ευρώ,το οποίο θα καλυφθεί από τον κρατικό προϋπολογισμό.

Στα 100 εκατ. ευρώ έχουν εκτοξευθεί πλέον οι βεβαιωμένες οφειλές ναυτιλιακών εταιρειών προς το Ναυτικό Απομαχικό Ταμείο (ΝΑΤ) από την μη καταβολή ασφαλιστικών εισφορών, ενώ ανυπολόγιστες είναι οι απώλειες του ταμείου από την εισφοροδιαφυγή που σημειώνεται στο Κεφάλαιο Ασφάλισης Επιβατών Οχημάτων (ΚΑΕΟ).
Μόνο σε τρεις περιπτώσεις οι απώλειες του ΝΑΤ από το ΚΑΕΟ έχουν φθάσει στα 17 εκατ. ευρώ, ενώ το Ταμείο έχει εμπλακεί με τη Δικαιοσύνη και είναι άγνωστο πότε ή σε ποιο βαθμό θα εισπραχθούν. Τα έσοδα του ΝΑΤ από το ΚΑΕΟ, το οποίο πληρώνουν όλοι οι επιβάτες που ταξιδεύουν με τα πλοία της ακτοπλοΐας μαζί με το εισιτήριό τους, ανέρχονται μόλις στα 10 εκατ. ευρώ, όταν μόνο από το λιμάνι του Πειραιά και το πορθμείο της Σαλαμίνας, διακινούνται κάθε χρόνο περί τα 13 εκατ. επιβάτες.
Για το 2009 το έλλειμμα του ΝΑΤ θα φθάσει στα 1,1 δισ. ευρώ, το οποίο θα καλυφθεί από τον κρατικό προϋπολογισμό. Να σημειωθεί ότι το Ταμείο παρά τα προβλήματά του, παρά το τεράστιο έλλειμμά του εξαιρέθηκε από την πρόσφατη ασφαλιστική μεταρρύθμιση.
Και μπορεί οι διοικήσεις του να μην έχουν εντοπίσει έναν αποτελεσματικό τρόπο προκειμένου να διεκδικήσουν τα οφειλόμενα, βρήκαν πάντως την ενδεδειγμένη μέθοδο να αυξήσουν την τελευταία πενταετία τις αμοιβές τους επικαλούμενες έξοδα για γραφική ύλη! Ετσι από το 2004 ο πρόεδρος και η γενική διευθύντρια του ταμείου αύξησαν τις μηνιαίες αποδοχές τους κατά 1.000 ευρώ τον μήνα ο πρώτος και κατά 750 ευρώ η δεύτερη, ενώ από το 2007 στο «σύστημα» μπήκε και ο αντιπρόεδρος του ταμείου.
Πριν από λίγους μήνες ο παράδοξος αυτός τρόπος αύξησης των μηνιαίων αποδοχών έπεσε στην αντίληψη του Γενικού Λογιστηρίου, το οποίο καλεί τώρα την «τριάδα» να επιστρέψει τα ποσά που εισέπραξε και τα οποία υπολογίζονται σε 100.000 ευρώ, ψίχουλα βέβαια μπροστά στα όσα χάνει μέσα από τα χέρια του το Ταμείο των ναυτικών.
ΔικαιούχοιΤο ΝΑΤ έχει 69.000 δικαιούχους, ενώ οι εν ενεργεία ασφαλισμένοι του δεν υπερβαίνουν σήμερα τους 25.000 ναυτικούς, όμως η εξασφαλισμένη κρατική επιχορήγηση λειτουργεί πάντα σαν «μαξιλάρι» και επομένως κανένας δεν ανησυχεί, ούτε η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ναυτιλίας που έχει την εποπτεία του και διορίζει τις διοικήσεις του, ούτε οι συνδικαλιστικές ηγεσίες των ναυτικών, ούτε οι εργοδοτικές ενώσεις.
Με την τελευταία ασφαλιστική μεταρρύθμιση το εξόχως προβληματικό ΝΑΤ έμεινε στο περιθώριο, όπως ζήτησαν από την κυβέρνηση τόσο η Ενωση Ελλήνων Εφοπλιστών όσο και διακομματικά οι συνδικαλιστικές ηγεσίες των ναυτικών.
Από αυτό το προβληματικό ταμείο επιχειρήθηκε επί υπουργίας Μανώλη Κεφαλογιάννη στο ΥΕΝ να επιδοτηθούν και οι εργοδοτικές ασφαλιστικές για τους Έλληνες ναυτικούς στα υπό ελληνική σημαία κρουαζιερόπλοια και με τον σκοπό αυτό είχε περάσει σχετική τροπολογία, η οποία μάλιστα είχε καταγγελθεί από την αντιπολίτευση ως φωτογραφική. Ανεξάρτητα όμως από τις αρχικές προθέσεις της κυβέρνησης η ρύθμιση αυτή έμεινε κενό γράμμα διότι ερχόταν σε ευθεία σύγκρουση με τον νόμο του '53 που διέπει τη λειτουργία των ναυτιλιακών επιχειρήσεων στην Ελλάδα.
Πληροφορίες αναφέρουν ότι το υπουργείο Ναυτιλίας ετοιμάζει τώρα νέα ρύθμιση, προκειμένου να τακτοποιηθεί αυτό το νομικό κενό. Πάντως μέχρι τώρα η έστω ατελής τροπολογία Κεφαλογιάννη για τα κρουαζιερόπλοια έχει στοιχίσει στο ΝΑΤ απώλεια εσόδων της τάξεως των 12 εκατ. ευρώ τα τελευταία τέσσερα χρόνια από την μία και μόνο εταιρεία που έκανε χρήση.
ΑπώλειεςΑνυπολόγιστη είναι όμως η αιμορραγία του ΝΑΤ από το ΚΑΕΟ. Το Κεφάλαιο Ασφάλισης Επιβατών και Οχημάτων ουσιαστικά καταβάλλεται με βάση τα όσα δηλώνουν οι επιχειρήσεις και από εκεί και πέρα δεν υπάρχει κανένας έλεγχος και καμία δυνατότητα διασταύρωσης όσο αφορά την ειλικρίνεια των όσων δηλώνονται. Το Ταμείο ουσιαστικά γνωρίζει μόνο χρέη ύψους 17 εκατ. ευρώ από τρεις εταιρείες διότι η μία πτώχευσε, πρόκειται για την ΔΑΝΕ και οι άλλες δύο, ΝΕΛ και Γ. Αγούδημος, προχώρησαν σε δηλώσεις για δικούς τους επιχειρηματικούς λόγους και βέβαια δεν συμφωνούν με τα ποσά που τους ζητάει να πληρώσουν το ΝΑΤ.